E-commerce - jak zadbać o bezpieczeństwo przesyłek

E-commerce – jak zadbać o bezpieczeństwo przesyłek?

Rozwój branży e-commerce sprawił, że dziś przez internet sprzedaje się już niemal wszystko. W sieci znajdziemy zarówno małe sklepy internetowe, które oferują zaledwie kilka produktów, jak i dużych gigantów, skupiających wokół siebie znaczną część rynku. Nieporównywalnie niższe koszty prowadzenia sprzedaży przez internet od tych, które trzeba ponieść, prowadząc sklep stacjonarny, sprawiają, że taką formą biznesu interesuje się coraz więcej osób. Trzeba jednak pamiętać, że na sukces w e-commerce składa się wiele czynników. Jednym z nich jest bezpieczeństwo przesyłanych produktów.

Przesyłanie towarów na odległość wymaga zachowania specjalnych środków ostrożności. Dzięki temu nadawca ma pewność, że wysyłane przez niego przedmioty dotrą do odbiorcy w stanie niepogorszonym. To z kolei wpływa na jego wizerunek jako sprzedawcy i pozwala budować pozytywne relacje z klientami. Sposób pakowania i zabezpieczania produktów na czas transportu jest też istotnym czynnikiem w walce z konkurencją.

Dlaczego warto zadbać o bezpieczne opakowanie?

Jednak opakowanie, które gwarantuje bezpieczeństwo przesyłki, jest istotne nie tylko ze względu na możliwość budowania zaufania i lojalności wśród klientów. Warto pamiętać o tym, że za większość uszkodzeń powstałych w trakcie transportu towarów będą odpowiadać sprzedawcy.

Dotyczy to sytuacji, kiedy kupujący jest konsumentem i nabywa towar na potrzeby prywatne. Odpowiednie regulacje prawne zostały zawarte w art. 548  § 3 kodeksu cywilnego:

“Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Postanowienia mniej korzystne dla kupującego są nieważne.”

Powyższy zapis oznacza, że sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar do momentu jego dostarczenia kupującemu, który jest konsumentem. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy kupujący wybierze inny sposób dostarczenia przesyłki od tych, które oferował sprzedający.

Opakowania, które zapewnią bezpieczeństwo przesyłkom

Na rynku jest wiele rodzajów opakowań, które mogą zostać wykorzystane w sklepach internetowych. Ich ogromna różnorodność pozwala na dopasowanie opakowania do konkretnego produktu zarówno pod względem kształtu i gabarytów, jak i pod kątem jego podatności na ewentualne uszkodzenia.

Wśród akcesoriów do pakowania znajdziemy między innymi kartony tekturowe o różnych kształtach i rozmiarach. Do bezpiecznego pakowania towarów sprzedawcy potrzebują jeszcze solidnej taśmy klejącej, odpornej na rozerwanie, wilgoci, a także niskich i wysokich temperatur. W sklepach internetowych do zabezpieczania przesyłek wykorzystuje się też folię stretch oraz wypełniacze do paczek. Wśród tych ostatnich można wymienić folię bąbelkową, skropak i poduszki powietrzne. Zadaniem wypełniaczy jest zapełnienie wolnych przestrzeni pomiędzy ściankami opakowania a produktem i zamortyzowanie drgań oraz wstrząsów, a tym samym uniknięcie ewentualnych uszkodzeń.

Kartony tekturowe wykorzystuje się w większości sklepów internetowych, jednak w niektórych przypadkach ich zastosowanie nie miałoby sensu. Dotyczy to sytuacji, kiedy transportowane są pojedyncze egzemplarze plakatów, wielkoformatowych kalendarzy ściennych albo map lub dużych dokumentów. Do ich zabezpieczania najlepiej sprawdzają się kartonowe tuby, które nie wymagają już stosowania taśmy klejącej ani wypełniaczy.

Właściwe pakowanie przesyłanych produktów

Warto wiedzieć, że istnieją również inne akcesoria do pakowania. Można tu wymienić chociażby narożniki ochronne i koperty bąbelkowe. Należy przy tym pamiętać, że każdy przesyłany produkt wymaga indywidualnego podejścia i dla zachowania jego bezpieczeństwa może być pakowany w odmienny od innych towarów sposób. Warto wziąć pod uwagę takie jego cechy jak wielkość, kształt i wrażliwość na różnego rodzaju uszkodzenia. Czynnikami, które mogą mu zagrażać, są zarówno drgania oraz wstrząsy, jak i wilgoć i warunki atmosferyczne. Kluczowe jest zatem dopasowanie opakowania do konkretnego przedmiotu. Jeżeli sprzedawca zrobi to umiejętnie, będzie w stanie zagwarantować przesyłkom bezpieczeństwo.

Artykuł przygotowano przy współpracy z Hurtownia opakowań

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge